رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

تعریف بنیادی رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

advanced divider

در حقیقت رشته مکانیک بخشی از علم فیزیک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می‌پردازد و می‌کوشد تا با توجه به نتایج بررسی‌های خود ، طرحی نو در زمینه فن‌شناسی و صنعت ارائه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.

به عبارت دیگر رشته مکانیک، رشته پیاده کننده علم فیزیک است چون برای مثال بررسی حرکت خودرو و عوامل موثر بر روی آن برعهده فیزیک است. اما این که چگونه حرکت آن تنظیم گردد بر عهده مکانیک می‌باشد.

«علم مکانیک به تحلیل حرکت و عوامل ایجاد کننده حرکت مانند نیروها و گشتاورها و شکل حرکت می‌پردازد. اما مهندسی مکانیک تا حدودی با علم مکانیک تفاوت دارد چرا که یک مهندس مکانیک علاوه بر علم مکانیک باید بسیاری از علوم دیگر را یاد گرفته و بعضی از هنرها را نیز کسب کند. شاید بتوان گفت که رشته مهندسی مکانیک ، رشته تحلیل و طراحی سیستم‌های دینامیکی و استاتیکی است.»

هدف از رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

هدف از این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند در اجرای پروژه های صنعتی شامل تحقیق و مطالعات اولیه، طراحی مقدماتی، محاسبات طراحی با جزئیات و تهیه نقشه ها و مدارک فنی، تدوین فناوری ساخت و روش تولید، مدیریت و اجرا و تعمیر و نگهداری کلیه حوزه های مرتبط به مهندسی مکانیک به فعالیت بپردازند.

مهندسی مکانیک از زمانی وجود داشت که انسان اولین ابزار را برای خود ساخت. ماشین آلات اساسی با نیروی کار حیوانات و انسان، انرژی باد یا آب یا ترکیبی از آنها کار می کند. سپس مهندسی مکانیک با تقاضا برای موتور بخار اهمیت پیدا کرد.

در سال ۱۸۴۷، اولین انجمن حرفه ای مهندسین مکانیک، موسسه مهندسین مکانیک، در بریتانیا به وجود آمد. این شروع مهندسی مکانیک به معنای واقعی بود.که ازاین زمان  مهندسی مکانیک شروع به رشد کرد. یکی از پیشرفت های اصلی در مهندسی مکانیک در قالب یک موتور احتراق داخلی است.موتور احتراق داخلی توسعه سیستم های تهویه مطبوع، خودروها، روباتیک را ممکن کرد.

اختراع موتور بخار در قرن هجدهم پشتوانه اصلی انقلاب صنعتی بود که انگیزه زیادی برای توسعه ماشین آلات مختلف از همه نوع داد و این امر منجر به طبقه‌بندی مهندسی جدیدی شد که با توسعه انواع ماشین‌ها و ابزارها سروکار دارد. در سال ۱۸۴۷ با تأسیس مؤسسه مهندسین مکانیک در بیرمنگام انگلستان به رسمیت شناخته شد.

اکثر مهندسان، رشته مهندسی مکانیک را به دلیل دامنه وسیع و کاربرد آن انتخاب می‌کنند. این فرصت‌های فراوانی را برای همه دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا در زندگی موفق شوند و اوج بگیرند. برای جمع آوری یک مقدمه کامل بر مهندسی مکانیک، دانشجویان باید در مورد مزایای آن بدانند. از مزایای رشته مکانیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آینده مطمئن
  • محیط‌های کاری هیجان‌انگیز
  • حقوق بالا
  • نوآوری برای آینده
  • فرصت‌های جهانی
  • طیف گسترده‌ای از رشته‌های فرعی
  • نوآوری برای آینده

رشته مهندسی مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی مقطع کارشناسی ارشد

advanced divider

بعد از دریافت مدرک لیسانس خود در صورت تمایل می توانید در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته شرکت کنید و وارد یکی از گرایش های ارائه شده شوید که تحصیل در هر یک از آنها حدود 2 سال زمان دارد.

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک:

  • طراحی کاربردی
  • تبدیل انرژی
  •  ساخت و تولید

آینده شغلی رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

advanced divider
با توجه به گستردگی گرایش طراحی کاربردی، نمی‌ توان به‌ صورت کلی در مورد بازار کار این رشته صحبت کرد و با توجه به زمینه تخصصی متفاوت است؛ اما به‌ طورکلی می‌ توان گفت در زیرشاخه‌ های کنترلی و ارتعاشاتی به نسبت وضعیت بازار کار بهتر از قسمت جامداتی است.
در بسیاری از دانشگاه‌ های کشور دوره دکترای این گرایش در هردو زیرشاخه اصلی ارائه می‌ شود و همچنین امکان گذراندن دوره دکترای این رشته در خارج از کشور هم به ‌خوبی فراهم است.
مشاغل قابل احراز رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
  • طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی
  • طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاههای فسیلی، اتمی ، خورشیدی ، بادی و آبی
  • طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آنها، اعم از ماشین‌آلات تولیدی تمامی
  • ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذسازی ، سیمان ، نساجی ، نمک و کنسانتره
  • صنایع خودروسازی (بحث طراحی جامداتی و سیالاتی خودرو)
  • شرکت‌های رباتیک و تولید انواع مکانیزم‌های صنعتی (خصوصاً مباحث دینامیک و کنترل)
  • ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک، راکت، اژدر و پلهای متحرک
  • سیستم‌های انتقال و تصفیه آب (خصوصاً مباحث مکانیک سیالاتی)
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی (خصوصاً بخش طراحی مبدل و پایپینگ)
  • صنایع نیروگاهی (بخش طراحی مبدل، طراحی توربو ماشین، آنالیز ارتعاشات و بحث شکست و خستگی)
  • شرکت‌های تهویه مطبوع (خصوصاً طراحی مبدل، طراحی استراکچر دستگاه‌ها و تحلیل‌های انتقال حرارتی)
  • طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمانها و اماکن، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل

نحوه تحصیل در مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

advanced divider
نحوه پذیرش رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

ورود به دانشگاه از طریق کنکور سراسری در مقطع کارشناسی ارشد

«مکانیک بهشت ریاضیات است.» این جمله زیبا از «لئونارد اولر» ریاضی‌دان بزرگ سوئیسی، بیانگر ارتباط تنگاتنگ ریاضیات با مکانیک است. در واقع مهندسی مکانیک بخصوص در گرایش حرارت و سیالات از مباحث و مسایل ریاضی بسیار استفاده می‌کند. از سوی دیگر همان‌طور که پیش از این گفتیم مکانیک بخشی از علم فیزیک است و حتی دانش‌آموزان دوره متوسطه نیز با علم مکانیک در کتاب فیزیک خود آشنا می‌شوند و این علم بخصوص در گرایش طراحی جامدات اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل دانشجوی مهندسی مکانیک باید در دو درس ریاضی و فیزیک قوی بوده و همچنین از هوش، استعداد و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد.

دکتر الستی در مورد توانایی‌های لازم برای دانشجوی این رشته می‌گوید:

«فعالیت در رشته مهندسی مکانیک بسیار متنوع است و در نتیجه هم دانشجوی علاقه‌مند به کارهای تئوریک می‌تواند جذب این رشته شده و در بخش‌های نظری و تئوری فعالیت کند و هم دانشجوی خلاق و علاقه‌مند به طراحی و ساخت وسایل و دستگاههای مختلف می‌تواند این رشته را انتخاب نماید. اما بدون شک یک مهندس مکانیک موفق کسی است که به یاری دو بال علم و عمل پیشرفت کند. به همین خاطر من در دانشگاه ، دانشجویان را تشویق می‌کنم که پروژه‌های تحقیقاتیشان تلفیقی از کار تئوریک و عملی باشد.»

جدول دروس پایه مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی کارشناسی ارشد

تعداد ساعت تعداد واحد نام درس ردیف
جمع عملی نظری
48 - 48 3 ریاضیات مهندسی پیشرفته 1 1
32 - 32 2 سمینار کارشناسی ارشد 2
5 جمع

جدول دروس تخصصی اجباری شاخه مکانیک جامدات کارشناسی ارشد

تعداد ساعت تعداد واحد نام درس ردیف
جمع عملی نظری
48 - 48 3 دینامیک پیشرفته 1
48 - 48 3 ارتعاشات پیشرفته 2
48 - 48 3 کنترل پیشرفته 3
48 - 48 3 تحلیل سیستتم های دینامیکی 4
12 جمع

جدول دروس تخصصی اجباری شاخه دینامیک ،ارتعاشات وکنترل

تعداد ساعت تعداد واحد نام درس ردیف
جمع عملی نظری
48 - 48 3 دینامیک پیشرفته 1
48 - 48 3 ارتعاشات پیشرفته 2
48 - 48 3 کنترل پیشرفته 3
48 - 48 3 تحلیل سیستم های دینامیکی 4
12 جمع

جدول دروس اختیاری مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی کارشناسی ارشد

تعداد ساعات تعداد واحد نام درس ردیف
جمع عملی نظری
48 - 48 3 آکوستیک پیشرفته 1
48 - 48 3 آنالیز مودال 2
48 - 48 3 ارتعاشات اتفاقی 3
48 - 48 3 ارتعاشات پیشرفته 4
48 - 48 3 ارتعاشات غیرخطی 5
48 - 48 3 تحلیل سیستم های دینامیکی 6
48 - 48 3 تریبولوژی و روان کاری پیشرفته 7
48 - 48 3 تغییرشکل دادن فلزات 8
48 - 48 3 تئوری الاستیسیته 9
48 - 48 3 تئوری صفحه ها و پوسته ها 10
48 - 48 3 پلاستیسیته 11
48 - 48 3 دینامیک پیشرفته 12
48 - 48 3 دینامیک غیرخطی و آشوب 13
48 - 48 3 دینامیک ماشین های دوار 14
48 - 48 3 دینامیک مولکولی 15
48 - 48 3 رباتیک پیشرفته (مکانیک سیستم های رباتیک) 16

رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

advanced divider

نحوه پذیرش در ادیبان

پذیرفته شدن از طریق کنکور سراسری
ارائه مدارک مورد نیاز و مراجعه حضوری به دانشگاه

شهریه مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

شهریه هر مقطع براساس میزان شهریه مصوب و اعلام شده توسط وزارت علوم در زمان ثبت نام، به اطلاع دانشجویان می رسد.

امتیاز های تحصیل در رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی کارشناسی ارشد

  • کسب فرصت‌های کاری در زمینه‌های متنوع
  • امکان اشتغال مستقل و راه‌اندازی کسب و کار فردی
  • کسب دانش در زمینه‌های گسترده و متنوع

برخی از اساتید مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی کارشناسی ارشد

advanced divider

کلیپ ها و تصاویر مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

advanced divider