حسابداری
حسابداری ناپیوسته
مدیریت بازرگانی ناپیوسته
مدیریت بازرگانی پیوسته
حسابداری پیوسته
مدیریت مالی پیوسته
حسابرسی
حسابداری
مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
مدیریت دولتی رفتار سازمانی
مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی
مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک
مدیریت دولتی توسعه منابع انسانی
مدیریت مالی ارشد
مدیریت مالی و مهندسی ریسک
مدیریت مالی بانکداری
تربیت بدنی
حقوق خصوصی
حقوق بین الملل
مشاوره گرایش خانواده
روانشناسی عمومی
روانشناسی تربیتی
پژوهش هنر
برق صنعتی
برق الکترونیک عمومی
کامپیوتر نرم افزار
مکانیک خودرو
ساخت و تولید
مهندسی برق – مخابرات
مهندسی برق الکترونیک
مهندسی برق – قدرت
مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
مهندسی فناوری اطلاعات – مدیریت سیستم های اطلاعاتی
مهندسی کامپیوتر – شبکه های کامپیوتری
مهندسی کامپیوتر – نرم افزار
مهندسی کامپیوتر – معماری سیستم های کامپیوتری
حسابداری
حسابداری ناپیوسته
مدیریت بازرگانی ناپیوسته
مدیریت بازرگانی پیوسته
حسابداری پیوسته
مدیریت مالی پیوسته
حسابرسی
حسابداری
مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
مدیریت دولتی رفتار سازمانی
مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی
مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک
مدیریت دولتی توسعه منابع انسانی
مدیریت مالی ارشد
مدیریت مالی و مهندسی ریسک
مدیریت مالی بانکداری
تربیت بدنی
حقوق خصوصی
حقوق بین الملل
مشاوره گرایش خانواده
روانشناسی عمومی
روانشناسی تربیتی
پژوهش هنر
برق صنعتی
برق الکترونیک عمومی
کامپیوتر نرم افزار
مکانیک خودرو
ساخت و تولید
مهندسی برق – مخابرات
مهندسی برق الکترونیک
مهندسی برق – قدرت
مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
مهندسی فناوری اطلاعات – مدیریت سیستم های اطلاعاتی
مهندسی کامپیوتر – شبکه های کامپیوتری
مهندسی کامپیوتر – نرم افزار
مهندسی کامپیوتر – معماری سیستم های کامپیوتری
رشته مدیریت بازرگانی به فرآیند برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل فعالیتهای یک کسبوکار یا سازمان برای دستیابی به اهداف و مقاصد آن گفته میشود. این رشته بر فرآیندهای کلیدی تجاری مانند بازاریابی، کنترل سود و سرمایه، استفاده بهینه از منابع، رقابت با سایر شرکتها، فروش و تبلیغات و مسائل مالی و اقتصادی تمرکز دارد. مدیران بازرگانی قادر به اداره سازمانها و شرکتهای تجاری هستند و میتوانند در حوزههای مختلف مانند مدیریت منابع انسانی، بازاریابی، مالی، تجارت بینالملل و استراتژی فعالیت کنند. اگر به چالشها استقبال میکنید، علاقهمند به حل مسائل هستید و دوست دارید نیازهای محیط کسب و کار و بازار را شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کنید، رشته مدیریت بازرگانی ممکن است برای شما مناسب باشد
هدف اصلی از رشته مدیریت بازرگانی، آموزش دادن مهارتها و دانشهای لازم برای مدیریت کسبوکارها و سازمانها است. این رشته به شما ابزارها و تکنیکهای مدیریتی، مهارتهای ارتباطی، تحلیل دادهها، تصمیمگیری استراتژیک، مدیریت منابع انسانی و مالی، بازاریابی و مهارتهای دیگر مرتبط با مدیریت را آموزش میدهد. همچنین، مدیریت بازرگانی به شما امکان میدهد تا در موقعیتهای مختلف کاری، اقتصادی و تجاری با موفقیت عمل کنید
رشته مدیریت بازرگانی به مثابه یک علم جز رشته های جدید در جهان است و پایه گذار آن “تیلور” در مکتب کلاسیک بوده است اما به عنوان رشته دانشگاهی و شروع تحصیل آن، رشته مدیریت بازرگانی از فرانسه و دانشگاه ESCP Europe” ” فرانسه آغاز شده است
از قدیمی ترین گرایش های مدیریت است که از سال 1333 هجری با عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران شکل گرفت.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نیز مدیریت بازرگانی یکی از جذاب ترین و در عین حال کاربردی ترین رشته های امروز جامعه است چرا که بیشتر سازمانهای تجاری ، صنعتی و خدماتی به دنبال کسب سود هستند و در نتیجه از یک جهت موسسه بازرگانی محسوب میشوند.
دوره کارشناسی پیوسته رشته مدیریت بازرگانی 4 ساله و معادل 8 ترم تحصیلی است. دروس رشته مدیریت بازرگانی درمقطع کارشناسی پیوسته به دستههای مختلف عمومی، تخصصی، پایه، اصلی و اختیاری تقسیمبندی میشوند و در مجموع، دانشجویان ملزم به گذراندن 140 واحد درسی در مقطع کارشناسی می باشند..
واحدهای درسی مدیریت بازرگانی مقطع کارشناسی پیوسته عبارتند از؛
دروس عمومی: 24واحد
دروس پایه :38 واحد
دروس اصلی : 37 واحد
دروس تخصصی: 36 واحد
دروس اختیاری:5 واحد
دوره کارشناسی نا پیوسته رشته مدیریت بازرگانی 2ساله و معادل 4 ترم تحصیلی است. دروس رشته مدیریت بازرگانی درمقطع کارشناسی ناپیوسته به دستههای مختلف عمومی، تخصصی، پایه، اصلی و اختیاری تقسیمبندی میشوند و در مجموع، دانشجویان بدون احتساب درس جبرانی ملزم به گذراندن 71 واحد درسی در مقطع کارشناسی می باشند
واحدهای درسی مدیریت بازرگانی مقطع کارشناسی نا پیوسته عبارتند از:
. دروس عمومی: 13واحد
دروس پایه :20 واحد
دروس اصلی : 9 واحد
دروس تخصصی: 22 واحد
دروس اختیاری 7واحد
فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مبحث های تدوین استراتژی های سازمانی، شناخت مشتریان و شیوه ارتباط با آن ها، آشنایی فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمت ها به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به دیگر گرایش های مدیریت باتوجه به فقدان رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردار هستند. طی این که دانشجویان این رشته باتوجه به شناخت کافی از کسب و کار و روش ایجاد تجارت موفق شانس متعددی برای موفقیت در حوزه کارافرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند.
فارغ التحصیلان این رشته به خوبی میتوانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان های بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار میرود این فارغ التحصیلان بعد از اکتساب تجربیات کافی بتوانند مسئولیت های بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. همچنین، فارغ التحصیلان این دوره میتوانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی بهره مند است، مشغول به کار شوند. بعضی از شغل ها مربوط به این رشته عبارتند از: شغل های مرتبط با بازاریابی در سطح گوناگون از بازاریاب تا مدیر بازاریابی، فعالیت در بخش برند یا تحقیق های بازار شرکت ها، واحد فروش سازمانها، فعالیت در حوزه بازرگانی بین الملل (صادرات و واردات کالا)، فعالیت در حوزه بیمه، تجارت الکترونیک، امور مالی و بانک داری.
این رشته نیز مانند تمامی رشته های دیگر قبل از هر چیزی علاقمندی و پشتکار دانشجویان است که باعث موفقیت در این رشته می شود.
لازمه موفقیت در رشته مدیریت بازرگانی، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و تعامل بیشتر است؛ چرا که بازرگانی سازمان برای موفقیت، باید اطلاعات مناسبی از محیط کسب و کار و به خصوص مشتریان داشته باشد. برای این امر نیاز به تیمسازی است و البته دارا بودن مهارتهای رهبری نیز میتوانند سبب موفقیت بیشتر شوند. همچنین، دانش آموخته رشته مدیریت بازرگانی، باید به مسائل اقتصادی علاقهمند باشد، خلاقیت و توانایی حل مسئله داشته باشد و هر مسئلهای را از جنبههای گوناگون مورد بررسی قرار دهد.
برای موفقیت بیشتر دانشجوی این رشته باید بتواند خوب تحلیل کند، کمی پیشبینی بلد باشد و بتواند با اطلاعاتی که از محیط اقتصادی داخلی و خارجی به دست میآورد بهترین پیشنهادات را ارائه کند. به عنوان مثال، تاثیر تغییرات نرخ ارز، تغییرات جمعیت، قوانین و مقرراتی که دولت و مجلس تصویب میکند را به خوبی درک و اثری که روی کسب و کارها دارند را بررسی کرده و قبل از سایر رقبا راهکارهای خود را ارائه کند.
تعداد ساعت | تعداد واحد | نام درس | ردیف | ||
---|---|---|---|---|---|
جمع | عملی | نظری | |||
48 | - | 48 | 3 | ریاضیات پایه | 1 |
48 | - | 48 | 3 | ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت | 2 |
48 | - | 48 | 3 | اقتصاد خرد | 3 |
48 | - | 48 | 3 | اقتصاد کلان | 4 |
48 | - | 48 | 3 | اصول حسابداری1 | 5 |
48 | - | 48 | 3 | اصول حسابداری2 | 6 |
48 | - | 48 | 3 | آمار و احتمالات وکاربرد آن در مدیریت 1 | 7 |
48 | - | 48 | 3 | آمار و احتمالات وکاربرد آن در مدیریت 2 | 8 |
48 | - | 48 | 3 | روش تحقیق در مدیریت | 9 |
48 | - | 48 | 3 | اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام | 10 |
48 | - | 48 | 3 | کاربرد کامپیوتر در مدیریت | 11 |
48 | - | 48 | 3 | احکام کسب و کار | 12 |
32 | - | 32 | 2 | روانشناسی سازمانی | 13 |
- | 38 | جمع |
تعداد ساعت | تعداد واحد | نام درس | ردیف | ||
---|---|---|---|---|---|
جمع | عملی | نظری | |||
48 | 48 | 3 | مبانی سازمان و مدیریت | 1 | |
48 | 48 | 3 | مدیریت رفتار سازمانی | 2 | |
48 | 48 | 3 | مدیریت منابع انسانی | 3 | |
48 | 48 | 3 | 1تحقیق در عملیات | 4 | |
48 | 48 | 3 | تحقیق در عملیات 2 | 5 | |
48 | 48 | 3 | مدیریت مالی 1 از منظر اسلام | 6 | |
32 | 32 | 2 | آموزش مهارت های حرفه ای | 7 | |
48 | 48 | 3 | بازاریابی و مدیریت بازار (با رویکرد اسلامی) | 8 | |
48 | 48 | 2 | حسابداری صنعتی 1 | 9 | |
48 | 48 | 3 | مبانی برنامه ریزی پیشرفت و عدالت | 10 | |
48 | 48 | 3 | آشنایی با قوانین کسب و کار | 11 | |
32 | 32 | 2 | اخلاق حرفه ای در مدیریت با رویکرد اسلامی | 12 | |
48 | 48 | 3 | قانون تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها | 13 | |
37 | جمع |
تعداد ساعات | تعداد واحد | نام درس | ردیف | ||
---|---|---|---|---|---|
جمع | عملی | نظری | |||
48 | - | 48 | 3 | مدیریت استراتژیک | 1 |
48 | - | 48 | 3 | حقوقو بازرگانی (تطبیقی و اسلامی) | 2 |
48 | - | 48 | 3 | سازمان های پولی و مالی اسلامی و بین المللی | 3 |
48 | - | 48 | 3 | سیستم های خرید ،انبار داری و توزیع | 4 |
48 | - | 48 | 3 | بازرگانی بین المللی | 5 |
32 | - | 32 | 2 | زبان تخصصی1 | 6 |
32 | - | 32 | 2 | زبان تخصصی2 | 7 |
48 | - | 48 | 3 | مدیریت مالی2 | 8 |
48 | - | 48 | 3 | حسابرسی1 | 9 |
48 | - | 48 | 3 | سیستم های اطلاعاتی در مدیریت | 10 |
48 | - | 48 | 3 | بازاریابی بین المللی | 11 |
32 | - | 32 | 2 | مبانی بانکداری و مدیریت بانک | 12 |
48 | - | 48 | 3 | تجارت الکترونیک | 13 |
36 | جمع |
تعداد ساعت | تعداد واحد | نام درس | ردیف | ||
---|---|---|---|---|---|
جمع | عملی | نظری | |||
48 | 48 | 3 | روابط کار در سازمان | 1 | |
32 | 32 | 2 | سمینار در مسائل بازاریابی و بازاریابی اسلامی | 2 | |
48 | 48 | 3 | حقوق بازرگانی بین المللی | 3 | |
48 | 48 | 3 | مدیریت تولید و عملیات | 4 | |
32 | 32 | 2 | مساله یابی و حل مساله | 5 | |
32 | 32 | 2 | اصول و مبانی کار آفرینی | 6 | |
15 | جمع |
پذیرفته شدن از طریق سوابق تحصیلی در مقطع کاردانی پیوسته و یا از طریق کنکور سراسری
ارائه مدارک مورد نیاز و مراجعه حضوری به دانشگاه
شهریه ثابت:
شهریه متغیر:
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|
1 | اصول حسابداری1 | 3 |
2 | ریاضیات پایه | 3 |
3 | مبانی سازمان مدیریت | 3 |
4 | روانشناسی سازمانی | 2 |
5 | زبان انگلیسی | 3 |
6 | اخلاق اسلامی | 2 |
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|
1 | اصول حسابداری2 | 3 |
2 | ریاضیات و کاربرد ان در مدیریت | 3 |
3 | مدیریت رفتار سازمانی | 3 |
4 | اقتصاد خرد | 3 |
5 | آمار و کاربرد آن در مدیریت1 | 3 |
6 | اندیشه اسلامی1 | 2 |
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|
1 | حسابداری صنعتی1 | 3 |
2 | آمار و کاربرد آن در مدیریت2 | 3 |
3 | اصول مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام | 3 |
4 | اقتصاد کلان | 3 |
5 | کاربرد کامپیوتردر مدیریت | 3 |
6 | اندیشه اسلامی2 | 2 |
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|
1 | حسابرسی 1 | 3 |
2 | تحقیق در عملیات1 | 3 |
3 | مدیریت منابع انسانی | 3 |
4 | احکام کسب و کار | 3 |
5 | مدیریت مالی1 از منظر اسلام | 3 |
6 | بازار یابی و مدیریت بازار (با رویکرد اسلامی) | 3 |
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|
1 | تحقیق در عملیات2 | 3 |
2 | مدیریت مالی2 | 3 |
3 | زبان تخصصی1 | 2 |
4 | فنون تجزیه و طراحی سیستم ها | 3 |
5 | روش تحقیق در مدیریت | 3 |
6 | بازرگانی بین المللی | 3 |
7 | زبان فارسی | 3 |
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|
1 | تحقیق در عملیات2 | 3 |
2 | مدیریت مالی2 | 3 |
3 | زبان تخصصی1 | 2 |
4 | فنون تجزیه و طراحی سیستم ها | 3 |
5 | روش تحقیق در مدیریت | 3 |
6 | بازرگانی بین المللی | 3 |
7 | زبان فارسی | 3 |
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|
1 | مبانی برنامه ریزی و پیشرفت عدالت | 3 |
2 | مساله یابی و حل مسئله | 2 |
3 | بازاریابی بین المللی | 3 |
4 | سازمان های پولی و مالی اسلامی و بین الملی | 3 |
5 | آموزش مهارت های حرفه ای | 2 |
6 | دفاع مقدس | 2 |
7 | دانش خانواده و جمعیت | 2 |
8 | ورزش1 | 1 |
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|
1 | تجارت الکترونیک | 3 |
2 | مدیریت استراتژیک | 3 |
3 | اخلاق حرفه ای در مدیریت با رویکرد اسلامی | 2 |
4 | سیستم خرید و انبارداری و توزیع | 3 |
5 | انقلاب اسلامی ایران | 2 |