رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

تعریف بنیادی رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

advanced divider

مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک عبارت است از بررسی محیطی (هم محیط خارجی و هم محیط داخلی ) تدوین استراتژی، اجرای استراتژی، ارزیابی و کنترل. بنابراین مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک بر نظارت و ارزیابی بر فرصت ها و تهدیدهای خارجی در سایه توجه به نقاط قوت و ضعف یک شرکت تأکید دارد.

هدف از رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

محوریت اساسی رشته ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک بر نقاط قوت و ضعف یک سازمان و هم‌چنین در نظر گرفتن فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی آن سازمان، واقع شده است. بنابراین می‌توان گفت هدف از این رشته تحصیلی، بررسی نقاط قوت و ضعف یک سازمان است. از طریق شناخت قوت یک سازمان، هزینه و انرژی بسیار کم‌تری برای سازمان مورد نظر ایجاد خواهد شد و از طریق شناخت نقاط ضعف آن و اقدام به موقع برای برطرف نمودن این ضعف‌ها، آسیب‌های کم‌تری برای آن سازمان، روی خواهد داد.

از طرف دیگر، این رشته به دنبال آن است که فرصت‌های پیش روی یک سازمان را پیدا کند. بنابراین از این طریق، مدیریت استراتژیک یک سازمان میت‌واند فرصت‌های آن شرکت را در خارج از مجموعه پیدا کند و سپس آن‌ها را بررسی نماید و برای هر یک از این فرصت‌ها، استراتژی مناسب را تدوین کند.

این گرایش از قدیمی ترین گرایش های مدیریت است که کار خود را در سال ۱۳۳۳ به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد. سپس این رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و در دانشگاههای گوناگون کشور گسترش یافته و همینک در غالب دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور ارائه می گردد.

ضررورت و اهمیت این دوره در آشناسازی دانشجویان یا نقش مدیریت بازرگانی در بهبود کارایی واحدهای تجاری و بازرگانی است.همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص با توانایی تحقیق در عرصه بازرگانی و بازاریابی بر اهمیت دوره می افزاید.

مقاطع تحصیلی رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

advanced divider

رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد .

مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

دانشجویان بعد از این که با شرکت در کنکور یک مرحله ای قبول می شوند، باتوجه به انتخاب دانشگاه خود و رتبه قبولی می توانند وارد دانشگاه شوند. دانشجویان در این مقطع به صورت تخصصی تر با مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک آشنایی پیدا می کنند.

آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

advanced divider

دوره‌ی کارشناسى ارشد مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک به منظور پرورش کادر مدیریت اجرایى بنگاه هاى تولیدى و خدماتى خصوصى، تعاونى و دولتى و نیز تأمین مدیر و استراتژیست براى طرح هاى بزرگ عمرانى، طراحى و ایجاد شده است. اما تحقق این امر در ابتدا وابسته به مهارت های جانبی و عملی دانش آموختگان دارد لذا همانطور که در سر لوحه این رشته نام اجرایی نهاده اند، لازم است دانشجویان نسبت به کسب تجربه و مهارتهای ارتباطی و کاری موثر من جمله زبان، ICDL ، Ms Project و … کوشا باشند و صرف مدرک فارغ التحصیلان این رشته را مجری نخواهد ساخت.

مشاغل قابل احراز رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک
  • استخدام به عنوان کارشناس منابع انسانی در شرکت ها، سازمان ها و کارخانه جات بازرگانی و غیربازرگانی.
  • استخدام به عنوان مدیر استراتژیک در انواع سازمان ها، شرکت ها و کارخانه جات بازرگانی و غیربازرگانی.

نحوه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

advanced divider
نحوه پذیرش رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

ورود به دانشگاه از طریق کنکور سراسری 

مهارتهای مدیریت استراتژیک به مجموعه مهارت های لازم برای تجسم و برنامه ریزی برای آینده شرکت اشاره دارد. این مهارت ها برای رشد و توسعه یک شرکت بسیار مهم هستند. مهارت های اصلی برای ورد به این رشته شامل تجزیه و تحلیل ، تجسم ، برنامه ریزی و رهبری است. از دیگر مهارت های لازم برای ورود به این رشته میتوان به مهارت های مدیریت پروژه، قابلیت انجام چند کار، دانش ریاضی و آماری، مهارت تصمیم گیری سریع، مهارتهای بین فردی و ارتباطی عالی، آشنایی با ساختارهای مختلف مالی، مهارت های تحلیلی، مهارت های سازمانی اشاره کرد.

جدول دروس جبرانی دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

تعداد ساعت تعداد واحد نام درس ردیف
جمع عملی نظری
32 - 32 2 زبان تخصصی 1
32 - 32 2 مبانی سازمان و مدیریت 2
32 - 32 2 مدیریت رفتار سازمانی 3
32 - 32 2 تحقیق در عملیات 4
32 - 32 2 تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم 5
32 - 32 2 مدیریت منابع انسانی 6
32 - 32 2 سیستم های اطلاعات مدیریت 7
32 - 32 2 مدیریت کیفیت و بهره وری 8
32 - 32 2 مدیریت مالی 9
288 - 288 18 جمع

جدول دروس تخصصی دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

تعداد ساعت تعداد واحد نام درس ردیف
جمع عملی نظری
32 - 32 2 مدیریت تفکر و تحول استراتژیک 1
32 - 32 2 اجرا و کنترل استراتژی 2
32 - 32 2 طرح ریزی کسب و کار 3
32 - 32 2 مدیریت استراتژیک در شرکت های مادر و هلدینگ 4
128 - 128 8 جمع

جدول دروس پایه دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

تعداد ساعت تعداد واحد نام درس ردیف
جمع عملی نظری
32 - 32 2 نظریه های سازمان و مدیریت پیشرفته 1
32 - 32 2 تحلیل آماری 2
32 - 32 2 مدیریت استراتژیک پیشرفته 3
32 - 32 2 مدیریت منابع انسانی پیشرفته 4
32 - 32 2 اخلاق و احکام کسب وکار 5
160 - 160 10 جمع

جدول دروس اصلی دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

تعداد ساعت تعداد واحد نام درس ردیف
جمع عملی نظری
32 - 32 2 کاربرد تئوری تصمیم گیری 1
32 - 32 2 روش شناسی پژوهش های کیفی و آمیخته در مدیریت 2
32 - 32 2 بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته 3
32 - 32 2 مدیریت رفتار مصرف کننده 4
32 - 32 2 مدیریت تبلیغات و برند 5
160 - 160 10 جمع

رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

advanced divider

نحوه پذیرش در ادیبان

پذیرفته شدن از طریق یا از طریق کنکور سراسری
ارائه مدارک مورد نیاز و مراجعه حضوری به دانشگاه

شهریه رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

شهریه ثابت:
شهریه متغیر:

امتیاز های تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

  • کسب فرصت‌های کاری در زمینه‌های متنوع
  • امکان اشتغال مستقل و راه‌اندازی کسب و کار فردی
  • کسب دانش در زمینه‌های گسترده

برخی از اساتید رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

advanced divider

کلیپ ها و تصاویر رشته مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی

advanced divider