گرافیک

معرفی رشته کاردانی گرافیک

رشته گرافیک یکی از رشته‌های قدیمی و متنوع است که چندین سال است در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها برای برای تحصیل وجود دارد. می‌توان گفت با توجه به تنوع شاخه‌هایی که این رشته دارد فرد دانش آموخته در صورتیکه خلاقیت و پشتکار بالایی داشته باشد می‌تواند در زمینه‌های مختلفی شروع به کار کند. برای آشنایی بیشتر با این رشته پرطرفدار با ما همراه باشید.

مهارت‌های لازم برای دانشجویان رشته گرافیک

دانشجوی‌ گرافیک باید علاوه‌ بر خلاقیت‌، عاشق‌ این‌ کار بوده‌ و طراحی‌ قوی‌ و زبردست‌ باشد. چون‌ طراحی‌ اساس‌ کار یک‌ گرافیست‌ است‌ و در ضمن‌ باید با رنگ‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ تکمیل‌کننده‌ فرم‌ آشنا باشد. همچنین‌ یک‌ طراح‌ باید با شاخه‌های‌ مختلف‌ هنری‌ آشنایی‌ کامل‌ داشته‌ باشد. چون‌ یک‌ گرافیست‌ امکان‌ دارد از تکنیک‌های‌ عکاسی‌، چاپ‌، خوشنویسی‌، نقاشی‌، طراحی‌ صنعتی‌، اصول‌ و مبانی‌ صنایع‌ دستی‌ در کارش‌ استفاده‌ کند‌ و پیام‌ مورد نظرش‌ را به‌ مرحله‌ اجرا برساند. بالاخره‌ هنرمند این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ با علومی‌ مثل‌ جامعه‌شناسی‌، روانشناسی‌، بازاریابی‌ و ادبیات‌ آشنا باشد. زیرا یک‌ پیام‌ تبلیغاتی‌ باید با توجه‌ به‌ مخاطب‌ آن‌ ساخته‌ شود یعنی‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ مخاطب‌ این‌ پیام‌ از نظر فرهنگی‌، اقتصادی‌ و خواسته‌ها و علایق‌ در چه‌ سطحی‌ است‌.

توانمندی‌های لازم که هنرجویان در بدو ورود به این رشته باید داشته باشند:

1- دید هنری داشته باشند.

2- طراحی در سطوح ابتدایی را بلد با شند.

3- علاقه‌مند واقعی باشند.

مهارت‌هایی که هنرجویان در طی این مدت کسب می‌کنند:

1- فراگیری عکاسی و مراحل چاپ و ظهور عکس سیاه و سفید

2- آشنایی با طراحی و رنگ‌شناسی

3- مهارت طراحی حروف صفحه آرایی و تصویر سازی کتاب کودک

4- طراحی پوستر ، آرم ، بسته بندی و جعبه سازی

5- خوشنویسی درحد مبتدی و چاپ دستی

موقعیت‌های شغلی و بازار کار در ایران

برای‌ یک‌ فارغ‌التحصیل‌ رشته گرافیک فرصت‌های‌ شغلی‌ زیادی‌ وجود دارد چون‌ تنها بخشی‌ از کار او تبلیغات‌ می‌باشد و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ تبلیغات‌ محدوده‌ خاصی‌ ندارد و از تبلیغ‌ یک‌ خودکار گرفته‌ تا تبلیغ‌ یک‌ کالای‌ فرهنگی‌ مثل‌ تئاتر یا سینما در حیطه‌ دانش‌ متخصص گرافیک یا ارتباط تصویری می‌گنجد. از سوی‌ دیگر طراحی‌ روی‌ جلد کتب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ آرم‌ و نشانه‌ نیز در حیطه‌ کار یک‌ متخصص‌ ارتباط‌ تصویری‌ قرار دارد. در کل‌ باید بگوییم‌ که‌ در ایران‌ دو شاخه‌ عمده‌ کاری‌ برای‌ یک‌ گرافیست‌ وجود دارد یکی‌ چاپ‌ و انتشارات‌؛ یعنی‌ طرحی‌ که‌ در نهایت‌ با چاپ‌ و تولید انبوه‌ سروکار دارد مثل‌ تصویرسازی‌ کتاب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ پوستر و بروشور و دیگری‌ گرافیک‌ تلویزیونی‌ است‌؛ یعنی‌ گرافیست‌ تعیین‌ می‌کند که‌ برای‌ مثال‌ مجری‌ تلویزیون‌ چه‌ لباسی‌ با چه‌ رنگی‌ بپوشد که‌ هم‌ مناسب‌ باشد و هم‌ تفاوت‌ رنگ‌ها در گیرنده‌ها اعم‌ از رنگی‌ یا سیاه‌ و سفید به‌ خوبی‌ مشخص‌ گردد.

اگر بخواهیم زمینه‌های شغلی این رشه را به صورت موردی بیان کنیم موارد زیر را می‌توانیم برای آن ذکر کنیم:

    چاپ دستی

    چاپ روی پارچه، شیشه، چینی، کاغذ، کاشی

    عکاسی

   صفحه آرایی و تهیه عکس یا پوستر برای کتاب‌ها، مطبوعات، رادیو تلویزیون و...

    تبلیغاتی برای موسسات و سازمان‌ها

    تهیه آرم‌های تجاری و تبلیغاتی برای موسسات و سازمان‌ها

    تصویر سازی

    کارگاه گرافیک

    پرسپکتیو

    طراحی دکوراسیون داخلی منازل و ساختمان‌های تجاری و موسسات و بانک‌ها

    مبانی هنرهای تجسمی

    مبانی و کاربرد رایانه

    استفاده از رایانه در تسریع و ایجاد خلاقیت کامپیوتری در کار

سرفصل رشته گرافیک