سوالات متداول

advanced divider
تمدید سمینار و پایان نامه به چه صورت است؟

درس سمینار یکبار که اخذ شود کافی است و نیازی به تمدید ندارد. تمدید پایان نامه مختص افرادی می باشد که یکبار پایان نامه را اخذ نموده و موفق به دفاع نشده اند.

نحوه پرداخت شهریه برای انتخاب واحد به چه صورت است؟

هزینه علی الحساب شهریه اعلام شده توسط دانشگاه بایستی قبل از تاریخ انتخاب واحد توسط دانشجو واریز گردد تا در زمان مقرر دسترسی او جهت انتخاب واحد باز شود. لطفا به زمان اعلام شده و چگونگی واریز شهریه که توسط امور مالی در کانال اطلاع رسانی دانشگاه منتشر می گردد دقت نمایید. راه ارتباطی با واحد مالی :شماره دانشگاه(۰۲۳۳۱۸۴۳۰۰۰ ) داخلی۴۱۵۱ آیدی تلگرام @AdibanMali

آیا امکان دارد درسی که نمره زیر ۱۲ دارد از کارنامه حذف شود؟

اگر دانشجو در ترم های بعد همان درس را اخذ کند اثر نمره قبلی از معدل کل حذف خواهد شد.

دانشجو بعد از دفاع از پایان نامه چه اقداماتی لازم است انجام دهد؟

دانشجویانی که از پایان نامه خود دفاع نموده¬اند اتمام جلسه دفاع به منزله ثبت نمره نمی باشد، بلکه فرمهای آپلود پایان نامه (۵ برگی) بایستی به صورت تایپ شده به امضای دانشجو و استاد راهنما و اساتید داور و تایید برسد ، اسکن گردد و به همراه پایان نامه در سامانه ثبت ایرانداک بارگذاری گردد.(پس از ثبت پایان نامه دانشجو پیگیر تائید آن از پژوهش دانشگاه باشد.) در صورتی که دانشجو مقاله ای دارد می تواند مهلت برای چاپ مقاله را در فرم شماره ۴ تایید نماید . ضمنا نیازی به تهیه پایان نامه به صورت چاپی نمی باشد باید فایل پایان نامه به صورت word و pdf و فایل ۵ برگی با امضا در سامانه کنتابخانه الکترونیکی دانشگاه http://service.adiban.ac.ir:8080/archive/new آپلود گردد.

اگر دانشجو نتواند تا پایان ترم از پایان نامه خود دفاع نماید چه اتفاقی می افتد؟

درصورتیکه دانشجو سنوات تحصیلی داشته باشد در انتخاب واحد ترم آینده باید واحد تمدید پایان نامه را اخذ کند و تا پایان ترم، فرصت برای دفاع خواهد داشت. تمدید پایان نامه: حداکثر فرصت دفاع پایان نامه: در نیمسال اول تا ۱۵ اسفند ماه و در نیمسال دوم تا ۱۵ مهر ماه می باشد. پس از این تاریخ ها دانشجو باید نسبت به تمدید آنها اقدام نماید.

بعد از اخذ پایان نامه دانشجو چه اقداماتی را نیاز است که انجام دهد؟

دانشجو باید در زمان انتخاب واحد پایان نامه را بصورت استاد مشخص یا نامشخص اخذ کرده و سپس با استاد مورد نظر و مدیرگروه هماهنگی لازم جهت مشخص شدن موضوع(عنوان) پایان نامه را انجام می دهد، در صورت موافقت استاد مربوطه، نسبت به دریافت گزارش پیشینه پژوهش ایرانداک از سامانه https://pishineh.irandoc.ac.ir/ اقدام نماید و گزارش پیشینه دریافتی را به پژوهش دانشگاه ایمیل نماید(Fadaei.garmsar@gmail.com) ،در صورت تائید شورای پژوهشی، اقدام به نوشتن پیشنهاد پایان نامه(پروپزال) نماید. دانشجو باید فرم پیشنهاد پایان نامه(پروپزال) را از سایت دانلود کرده و با راهنمایی استاد راهنما تکمیل نماید(حتما تایپ شده باشد). پس از تایید فرم پیشنهاد پایان نامه(پروپزال) توسط استاد راهنما، دانشجو پیگیر امضای مدیر گروه، مدیر پژوهش و مدیر تحصیلات تکمیلی می شود. جهت امضای پژوهش، فرم تکمیل شده پیشنهاد پایان نامه(پروپزال) در سامانه ثبت ایرانداک https://sabt.irandoc.ac.ir/ نیز بارگذاری می گردد. ***نکته: طبق آیین نامه وزارت علوم، از تاریخ تصویب پروپزال پایان نامه توسط تحصیلات تکمیلی باید حداقل ۶ ماه گذشته باشد تا دانشجو بتواند برای انجام روال دفاع اقدام نماید. لازم به ذکر است، دفاع پایان نامه قبل از پر شدن این ۶ ماه امکان پذیر نمی باشد. ***نکته: در صورتیکه دانشجویی بدون اخذ پایان نامه به صورت استاد نامشخص (بدون انتخاب واحد پایان نامه) اقدام به هماهنگی با اساتید نماید و یا اینکه نام دانشجو در لیست بیش از یک استاد موجود باشد (نهایی کردن برداشتن پایان نامه با بیش از یک استاد که منجر به از بین رفتن ظرفیت¬های تعیین شده در لیست اساتید شود)، دانشجوی مذکور به شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه معرفی شده و طبق نظر شورا میزان جریمه (کسر نمره) برای ایشان تعیین خواهد شد.

بعد از اخذ سمینار چه اقداماتی لازم است انجام شود؟

روال سمینار به این صورت است که دانشجو باید در زمان انتخاب واحد، آنرا به صورت استاد نامشخص اخذ کرده و سپس با استاد مورد نظر هماهنگ نموده و در مورد موضوع سمینار صحبت نماید. در صورت موافقت استاد مربوطه، نام دانشجو به لیستی که از طرف گروه در اختیار اساتید قرار گرفته است اضافه می¬شود. اگر تا اواسط ترم نام استاد سمینار در سیستم همچنان نامشخص باشد به این مفهوم است که هیچ یک از اساتید، دانشجو را در لیست سمینار خود اضافه و به گروه اعلام نکرده¬اند. ظرفیت سمینار برای هر استاد، مشخص و محدود است و در صورت جا افتادن اسم دانشجو، امکان اضافه کردن در لیست وجود نخواهد داشت، بنابراین پس از صحبت با استاد مورد نظر و در صورت موافقت ایشان در مورد اخذ سمینار با استاد مربوطه، حتما تا وارد شدن نام دانشجو در لیستی که در اختیار اساتید است، موضوع را از ایشان پیگیر باشید. دانشجویان طبق روال باید در شروع ترم، فرم خلاصه پیشنهاد سمینار را از سایت دانشگاه دانلود کرده و با راهنمایی استاد سمینار پر کنند(حتما تایپ شده باشد و قسمت هایی که طبق فرم سمینار، نیاز به ارجاع به مراجع است حتما قید شود). پس از تایید فرم خلاصه پیشنهاد سمینار توسط استاد راهنما: برای نیمسال اول حداکثر تا تاریخ ۳۰ مهر ماه و برای نیمسال دوم حداکثر تا تاریخ ۲۰ اسفند ماه فرصت دارند که آنرا به گروه برای بررسی در شورا و تایید، ارسال نمایند.(نتیجه تایید یا عدم تایید موضوع سمینار را باید از گروه پیگیر باشند). این دسته از دانشجویان باید تا نیمه اول آذر ماه برای نیمسال اول و نیمه اول خرداد ماه برای نیمسال دوم، فرم اعلام آمادگی دفاع سمینار را پر کرده و تاییدیه های لازم را دریافت کنند و تحویل گروه بدهند. این فرم در اولین جلسه گروه که برگزار شود، بررسی خواهد شد و زمان جلسه دفاع و استاد داور مشخص می¬شود. دانشجو موظف است زمان دفاع و نتیجه بررسی فرم را از گروه پیگیر باشد و در زمان مشخص شده، از سمینار خود دفاع کند. *** نکته: در صورتیکه دانشجویی بدون اخذ سمینار به صورت استاد نامشخص(بدون انتخاب واحد سمینار) اقدام به هماهنگی با اساتید نماید و یا اینکه نام دانشجو در لیست بیش از یک استاد موجود باشد(نهایی کردن برداشتن سمینار با بیش از یک استاد که منجر به از بین رفتن ظرفیت های تعیین شده در لیست اساتید شود)، دانشجوی مذکور به شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه معرفی شده و طبق نظر شورا میزان جریمه (کسر نمره) برای ایشان تعیین خواهد شد. ***نکته: در صورتی که دانشجو در زمان های مقرر اقدام به ارائه فرم ها ننماید، مشمول کسر نمره نهایی از ارائه سمینار خواهد شد.

بعد از اخذ سمینار، دانشجو چقدر زمان دارد، دفاع کند؟

اگر اخذ سمینار در ترم مهر انجام شده باشد حداکثر فرصت دفاع تا ۱۵ بهمن ماه می باشد و اگر اخذ سمینار در ترم بهمن انجام شده باشد حداکثر فرصت دفاع تا ۱۵ تیر ماه می¬باشد.

دانشجو چند ترم می تواند درخواست مرخصی نماید؟

دانشجوی مقطع ارشد فقط یک ترم می¬تواند از مرخصی با احتساب در سنوات استفاده نماید.

آیا دانشجو در مقطع ارشد می¬تواند ترم تابستان درس اخذ نماید؟

خیر.درمقطع ارشد ترم تابستانی وجود ندارد.

اگر دانشجو نتواند در سنوات مجاز از پایان نامه خود دفاع کند، چه اقدامی باید انجام دهد؟

دانشجو بایستی اقدام به دریافت مجوز از کمیسیون موارد خاص از طریق سامانه جامع امور دانشجویان نماید. کاربران برای ثبت نام و ورود به سامانه سجاد، به نشانی portal.saorg.ir مراجعه نموده، تشکيل پروفايل و ايجاد حساب کاربری نمايند.

دانشجوی اخراجی در مقطع ارشد کیست؟

در مقطع ارشد دانشجویی که دو ترم مشروط شود و یا سنوات تحصیلی اش بیشتر از ۶ ترم طول بکشد نمی¬تواند ادامه تحصیل بدهد مگر با مجوز کمیسیون موارد خاص استان.

دانشجوی مشروط در مقطع ارشد کیست؟

دانشجویی که حداقل ۸ واحد درسی داشته باشد و معدل نیمسال تحصیلی او زیر ۱۴ باشد مشروط محسوب می¬شود. در مقطع کارشناسی ارشد، مشروطی(معدل زیر ۱۴) محدودیتی در تعداد واحدهای ترم بعدی ایجاد نمی¬کند.  

دانشجوی ارشد، هر ترم چند واحد می تواند انتخاب نماید؟

: تعداد واحدهای انتخابی در هر ترم حداقل ۸ واحد(غیراز ترم آخر) و حداکثر ۱۴ واحد می¬باشد. زیر ۸ واحد حذف ترم می گردد مگر اینکه دانشجو ترم آخر باشد.

حداکثر سنوات تحصیلی مجاز در مقطع ارشد چند ترم است؟

۶ ترم

انتخاب واحد در مقطع ارشد چگونه انجام می شود؟

ترم اول توسط دانشگاه انتخاب واحد انجام می شود اما ترم های بعد به عهده دانشجو می باشد . دانشجو موظف است در زمان بندی اعلام شده در سایت دانشگاه انتخاب واحد را از پنل دسترسی خود انجام دهد.

آیا پذیرفته شدگانی که تا پایان شهریور ماه فارغ التحصیل نشوند می توانند در همان سال تحصیلی درخواست ثبت نام نمایند؟

در صورت موافقت سازمان سنجش دانشجو می¬تواند ثبت نام کند. برای این منظور دانشجو با مراجعه به دبیرخانه، درخواست ارسال نامه به پورتال سازمان سنجش می دهد. بعد از گذشت ده روز کاری پاسخ نامه را از مسئول دبیرخانه پیگیری می¬نماید. در صورت مثبت بودن نظر سازمان سنجش و ارائه مجوز، دانشجو می¬تواند ثبت نام نماید در غیر اینصورت خیر.

دانشجو اگر پس از قبولی در زمان اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور جهت ثبت نام مراجعه ننماید و بعد از آن پشیمان شده و بخواهد ادامه تحصیل دهد چگونه باید عمل نماید؟

در صورتی که از نظر نظام وظیفه مشکلی نداشته باشد و دانشگاه موافقت نماید می تواند با در دست داشتن مدارک تحصیلی و مدارک شناسایی خود به دانشگاه مراجعه و درخواست ثبت نام نماید. مدت زمان عدم مراجعه اولین نیمسال تحصیلی، مرخصی با احتساب سنوات منظور خواهد شد و دانشجو باید شهریه ثابت آن ترم را پرداخت نماید.

نحوه معادلسازی به چه صورت می باشد؟

معادلسازی نمرات دروس گذرانده شده برای دانشجویان انصرافی، اخراجی، تغییر رشته، انتقالی و یا تغییر رشته توام با رعایت موارد زیر انجام می پذیرد. الف) از زمان گذراندن درس بیش از ۵ سال نگذشته باشد. ب) به ازای هر ۲۰ واحد دروس معادلسازی شده ۱ نیمسال از سنوات مجاز تحصیلی دانشجو در دوره کاردانی و کارشناسی کاسته می شود. ج) دروس از دوره ای که منجر به اخذ یک مدرک تحصیلی شده باشد نمی تواند معادل سازی شود.

آیا نمره درس پاس نشده بعد از گذراندن همان درس ، بر روی معدل کل دانشجو تاثیر دارد؟

برای ورودی های ماقبل ۱۴۰۲ تاثیر جمع نمرات دروس پاس نشده پس از گذراندن همان درس از روی معدل کل، برداشته می شود. (تبصره ماده ۱۸) ورودی های ۱۴۰۲ به بعد: دانشجویی که در هر نیمسال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نیمسال های بعدی، درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، نمره یا نمره های مردودی قبلی در ریزنمرات تحصیلی دانشجو ثبت شده و این نمره ها در میانگین نیمسال و کل دوره محاسبه میشود. تبصره: دانشجو می تواند با درخواست کتبی برای بلااثر نمرده حداکثر یک درس مردودی از روی معدل کل اقدام نماید.

آیا عدم انتخاب واحد توسط دانشجو در زمان تعیین شده عواقب آموزشی در بر دارد؟

دانشجوی متقاضی انصراف از تحصیل، باید درخواست انصراف خود را شخصا یا از طریق وکیل قانونی خود به صورت رسمی به واحد آموزش تسلیم نماید. دانشجو مجاز است فقط برای یکبار و تا حداکثر دو ماه از تاریخ ارائه درخواست، تقاضای انصراف خود را پس بگیرد. در غیر اینصورت حکم انصراف از تحصیل وی صادر می شود. عدم انتخاب واحد در هر نیمسال توسط دانشجو به عنوان انصراف از تحصیل بوده و در صورت عدم پیگیری دانشجو و عدم تعیین تکلیف وضعیت آموزشی دانشجو در آن نیمسال تحصیلی، در پایان همان نیمسال تحصیلی در وضعیت دانشجو به عنوان انصراف از تحصیل اعمال می شود.

انصراف از ادامه تحصیل به چه صورت است؟

دانشجوی متقاضی انصراف از تحصیل، باید درخواست انصراف خود را شخصا یا از طریق وکیل قانونی خود به صورت رسمی به واحد آموزش تسلیم نماید. دانشجو مجاز است فقط برای یکبار و تا حداکثر دو ماه از تاریخ ارائه درخواست، تقاضای انصراف خود را پس بگیرد. در غیر اینصورت حکم انصراف از تحصیل وی صادر می شود.  

دانشجوی رتبه برتر کیست؟

دانشجویی که در پایان ترم و پس از ثبت نهایی نمرات در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی(سال)، رتبه اول را کسب نموده باشد مطابق مصوبات دانشگاه از تخفیف شهریه ثابت برخوردار خواهد شد.

آیا عدم اطلاع دانشجو از آیین نامه های آموزشی، حقی را برای وی ایجاد می نماید؟

خیر

آیا تحصیل همزمان در دو دانشگاه مجاز می باشد؟

خیر

آیا نمای دروس(چارت) رشته تحصیلی ارائه شده تا پایان دوره تحصیلی ثابت خواهد بود؟

خیر. بر اساس بخشنامه ها و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکان تغییر وجود خواهد داشت.

در صورتی که دانشجویی در یک درس اختیاری مردود شد، به جای آن درس می‌تواند از جدول دروس انتخابی در برنامه مصوب، درس دیگری را انتخاب کند و یا صرفا باید مجددا همان درس را بگذراند؟

دانشجو می تواند درس دیگری را انتخاب نماید و ملزم به گذراندن همان درس نمی باشد.

حداکثر زمان نمرات پروژه و کارآموزی چه تاریخی می باشد؟

• در صورت اخذ پروژه در نیمسال اول(مهر)، آخرین مهلت درج نمره دانشجو مورخ ۱۱/۱۵ / خواهد بود. • در صورت اخذ پروژه در نیمسال دوم (بهمن)، آخرین مهلت درج نمره دانشجو مورخ ۰۴/۱۵/ خواهد بود. • در صورت اخذ پروژه در نیمسال تابستان ، آخرین مهلت درج نمره دانشجو مورخ ۰۶/۳۰/ خواهد بود. درصورتی که دانشجو در نیمسال بعدی درس اخذ نماید می تواند تا تاریخ ۱۱/۱۵ نسبت به ارائه اقدام نماید. نکته : آخرین مهلت برای دانشجویان پسر تاریخ اتمام معافیت تحصیلی نظام وظیفه می باشد.

دانشجو چند ترم می تواند درخواست مرخصی با احتساب یا حذف ترم نماید؟

دانشجوی کارشناسی پیوسته ۲ نیمسال تحصیلی و دانشجوی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ۱ نیمسال تحصیلی می تواند درخواست مرخصی نماید. ضمناً این مدت جزء مدت سنوات تحصیلی محسوب خواهد شد.

حذف اضطراری چه زمانی است؟

دانشجو می تواند با مراجعه به سامانه دانشجویی خود در زمان مقرر(بر اساس تقویم آموزشی)؛ یکی از واحدهای درسی نظری یا نظری -عملی را حذف اضطراری نماید. نکته : شهریه دروس حذفی برگشت داده نمی شود.