حسابداری
حسابداری ناپیوسته
مدیریت بازرگانی ناپیوسته
مدیریت بازرگانی پیوسته
حسابداری پیوسته
مدیریت مالی پیوسته
حسابرسی
حسابداری
مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
مدیریت دولتی رفتار سازمانی
مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی
مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک
مدیریت دولتی توسعه منابع انسانی
مدیریت مالی ارشد
مدیریت مالی و مهندسی ریسک
مدیریت مالی بانکداری
تربیت بدنی
حقوق خصوصی
حقوق بین الملل
مشاوره گرایش خانواده
روانشناسی عمومی
روانشناسی تربیتی
پژوهش هنر
برق صنعتی
برق الکترونیک عمومی
کامپیوتر نرم افزار
مکانیک خودرو
ساخت و تولید
مهندسی برق – مخابرات
مهندسی برق الکترونیک
مهندسی برق – قدرت
مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
مهندسی فناوری اطلاعات – مدیریت سیستم های اطلاعاتی
مهندسی کامپیوتر – شبکه های کامپیوتری
مهندسی کامپیوتر – نرم افزار
مهندسی کامپیوتر – معماری سیستم های کامپیوتری
حسابداری
حسابداری ناپیوسته
مدیریت بازرگانی ناپیوسته
مدیریت بازرگانی پیوسته
حسابداری پیوسته
مدیریت مالی پیوسته
حسابرسی
حسابداری
مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
مدیریت دولتی رفتار سازمانی
مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی
مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک
مدیریت دولتی توسعه منابع انسانی
مدیریت مالی ارشد
مدیریت مالی و مهندسی ریسک
مدیریت مالی بانکداری
تربیت بدنی
حقوق خصوصی
حقوق بین الملل
مشاوره گرایش خانواده
روانشناسی عمومی
روانشناسی تربیتی
پژوهش هنر
برق صنعتی
برق الکترونیک عمومی
کامپیوتر نرم افزار
مکانیک خودرو
ساخت و تولید
مهندسی برق – مخابرات
مهندسی برق الکترونیک
مهندسی برق – قدرت
مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
مهندسی فناوری اطلاعات – مدیریت سیستم های اطلاعاتی
مهندسی کامپیوتر – شبکه های کامپیوتری
مهندسی کامپیوتر – نرم افزار
مهندسی کامپیوتر – معماری سیستم های کامپیوتری
روانشناسی تربیتی (معادل انگلیسی روانشناسی تربیتی = Educational psychology) بررسی نحوه یادگیری افراد که شامل موضوعاتی مانند نتایجی که دانش آموزان از تحصیل خود حاصل می کنند، فرآیند آموزشی، تفاوت های فردی در یادگیری، شاگردان با استعداد و عدم توانایی در یادگیری می شود را در بر می گیرد.
هدف های ویژه روانشناسی تربیتی را به اختصار اینگونه بیان نمود:
روانشناسی تربیتی یک حوزه نسبتاً جوان محسوب می شود و که اخیرا رشد قابل توجه ای داشته است. روانشناسی به عنوان یک علم جداگانه تا اواخر دهه ۱۸۰۰ ظهور نکرد، به همین دلیل علاقه پیشین نسبت به روانشناسی تربیتی، بیشتر توسط فیلسوفان تربیتی شکل گرفته است.
یوهان هربارت را پدر روانشناسی تربیتی می دانند.
هربرت بر این عقیده بود که علاقه دانش آموز به یک موضوع و مسئله تأثیر بسیار زیادی در نتیجه یادگیری دارد. معتقد بود که معلمان هنگام تصمیم گیری برای مناسب ترین نوع آموزش باید این علاقه را همراه با دانش قبلی در نظر بگیرند.
با گذشت زمان، ویلیام جیمز، روانشناس و فیلسوف کار های قابل ملاحظه ای در این زمینه انجام داد. متن اصلی وی در سال ۱۸۹۹ با عنوان “صحبت با معلمان در مورد روانشناسی” نخستین کتاب درسی روانشناسی تربیتی محسوب می شود.
تقریباً در همان دوره، روانشناسی فرانسوی به نام آلفرد بینه، در حال انجام آزمایش های معروف ضریب هوشی خود بوده. این آزمایشات در وهله اول برای کمک به کشور فرانسه برای شناسایی کودکانی که تأخیر در رشد داشته اند و نیازمند برنامه آموزش ویژه بوده اند در نظر گرفته شد و طراحی شد.
همین طور در ایالات متحده، جان دیویی نقش قابل توجهی در آموزش و پرورش داشته است. ایده های وی پیش رونده بود. او معتقد بود که مدارس باید بیشتر بر دانش آموزان متمرکز شوند تا دروس. وی طرفدار یادگیری فعال بوده و بر این عقیده بود که تجربه عملی بخشی مهمی از فرایند یادگیری می باشد.
اخیراً، روانشناس آموزشی به نام بنجامین بلوم، دسته بندی مهم و ویژه ای برای طبقه بندی و توصیف اهداف مختلف آموزشی ایجاد کرد. سه حوزه سطح بالا که این روانشناس توصیف کرده است، اهداف یادگیری شناختی، احساسی و روان حرکتی بودند.
روانشناسی تربیتی یک حوزه نسبتاً جوان محسوب می شود و که اخیرا رشد قابل توجه ای داشته است. روانشناسی به عنوان یک علم جداگانه تا اواخر دهه ۱۸۰۰ ظهور نکرد، به همین دلیل علاقه پیشین نسبت به روانشناسی تربیتی، بیشتر توسط فیلسوفان تربیتی شکل گرفته است.
یوهان هربارت را پدر روانشناسی تربیتی می دانند.
هربرت بر این عقیده بود که علاقه دانش آموز به یک موضوع و مسئله تأثیر بسیار زیادی در نتیجه یادگیری دارد. معتقد بود که معلمان هنگام تصمیم گیری برای مناسب ترین نوع آموزش باید این علاقه را همراه با دانش قبلی در نظر بگیرند.
با گذشت زمان، ویلیام جیمز، روانشناس و فیلسوف کار های قابل ملاحظه ای در این زمینه انجام داد. متن اصلی وی در سال ۱۸۹۹ با عنوان “صحبت با معلمان در مورد روانشناسی” نخستین کتاب درسی روانشناسی تربیتی محسوب می شود.
تقریباً در همان دوره، روانشناسی فرانسوی به نام آلفرد بینه، در حال انجام آزمایش های معروف ضریب هوشی خود بوده. این آزمایشات در وهله اول برای کمک به کشور فرانسه برای شناسایی کودکانی که تأخیر در رشد داشته اند و نیازمند برنامه آموزش ویژه بوده اند در نظر گرفته شد و طراحی شد.
همین طور در ایالات متحده، جان دیویی نقش قابل توجهی در آموزش و پرورش داشته است. ایده های وی پیش رونده بود. او معتقد بود که مدارس باید بیشتر بر دانش آموزان متمرکز شوند تا دروس. وی طرفدار یادگیری فعال بوده و بر این عقیده بود که تجربه عملی بخشی مهمی از فرایند یادگیری می باشد.
اخیراً، روانشناس آموزشی به نام بنجامین بلوم، دسته بندی مهم و ویژه ای برای طبقه بندی و توصیف اهداف مختلف آموزشی ایجاد کرد. سه حوزه سطح بالا که این روانشناس توصیف کرده است، اهداف یادگیری شناختی، احساسی و روان حرکتی بودند.
رشته روانشناسی تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.
دانشجویان بعد از این که با شرکت در کنکور یک مرحله ای قبول می شوند، باتوجه به انتخاب دانشگاه خود و رتبه قبولی می توانند وارد دانشگاه شوند.
روان شناسی تربیتی دانشی است که به دین ، فلسفه و پژوهشهای آزمایشگاهی وابسته است. روان شناسی تربیتی نقش کارسازی در زمینه شناخت شاگردان، تربیت معلمان، شناخت فرایند یادگیری، پرورش ابزارهای اندازه گیری روانی – تربیتی و ارزشیابی یادگیری بالاخص یادگیری پیشرفت به عهده دارد.
حوزه های فعالیت روانشناسان تربیتی به شرح زیر می باشد:
1_ ارزیابی فرآیند آموزش یادگیری
2_ پرورش ابزارهای اندازه گیری تربیتی و روانی
3_ شناخت فرآیندهای یادگیری
4_ تعیین اهداف آموزش
5_ تعیین ویژگی یادگیرندگان و…
فارغ التحصیلان رشته روانشناسی تربیتی می توانند با توجه به رشته تحصیلی خود وارد بازار کار شوند. برخی از مشاغلی که این فارغ التحصیلان می توانند در آن به فعالیت بپردازند، عبارتنداز:
1_ تاسیس مرکز مشاوره تحصیلی روانشناسی
2_ کار در آموزش و پرورش
3_ استاد دانشگاه و معلم مدرسه
4_ مراکز مشاوره
5_ مهدکودک ها و…
ورود به دانشگاه از طریق کنکور سراسری در مقطع کارشناسی ارشد
روانشناسی تربیتی ارشد**
فردی که به دنبال رشته روانشناسی می رود، باید مهارت هایی مانند انعطاف پذیری در رفتار و مهارت های تصمیم گیری، حل مسئله و علاقه به کمک و رفع مشکل انسان ها داشته باشد.
همانطور که گفته شد، روانشناسان رفتارها و فرآیند های ذهنی انسان را مطالعه می کنند.
یک روانشناس باید بتواند بر اساس روش های روانکاوی، طی گفت و گو اقدام به ریشه یابی تعارضات رفتاری افراد کرده و به حل آنها از طریق تصویرسازی سازی ذهنی و گفتاردرمانی کمک کند.
تعداد ساعت | تعداد واحد | نام درس | ردیف | ||
---|---|---|---|---|---|
جمع | عملی | نظری | |||
۲ | - | ۲ | ۲ | روان شناسی تربیتی:مبانی،اصول و نظریه ها | ۱ |
۲ | - | ۲ | ۲ | روان شناسی تحول دینداری | ۲ |
۲ | - | ۲ | ۲ | کاربرد نظریه های تحویلی | ۳ |
۲ | - | ۲ | ۲ | تعلیم و تربیت اسلامی | ۴ |
۲ | ۱ | ۱ | ۲ | روش های پژوهش | ۵ |
۲ | - | ۲ | ۲ | روان شناسی یادگیری و انگیزش | ۶ |
۱۲ | ۱ | ۱۱ | ۱۲ | جمع |
تعداد ساعت | تعداد واحد | نام درس | ردیف | ||
---|---|---|---|---|---|
جمع | عملی | نظری | |||
۲ | - | ۲ | ۲ | روان شناسی شناختی پیشرفته | ۱ |
۲ | - | ۲ | ۲ | بنیادهای فلسفی نظریه های تربیتی | ۲ |
۲ | ۱ | ۱ | ۲ | کاربرد آزمونهای روانشناختی | ۳ |
۲ | ۱ | ۱ | ۲ | شیوه های اصلاح رفتاری-شناختی | ۴ |
۲ | - | ۲ | ۲ | آمار استنباطی پیشرفته | ۵ |
۲ | - | ۲ | ۲ | سنجش و اندازه گیری | ۶ |
۲ | ۱ | ۱ | ۲ | اختلالات یادگیری | ۷ |
۲ | - | ۲ | ۲ | کاربرد روان شناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت | ۸ |
۲ | - | ۲ | ۲ | روان شناسی شخصیت پیشرفته | ۹ |
۲ | ۲ | - | ۲ | کاربرد نرم افزارها | ۱۰ |
۲ | ۱ | ۱ | ۲ | الگوهای آموزشی | ۱۱ |
۲۲ | ۶ | ۱۶ | ۲۲ | جمع |
تعداد ساعت | تعداد واحد | نام درس | ردیف | ||
---|---|---|---|---|---|
جمع | عملی | نظری | |||
۴ | - | - | ۴ | پایان نامه کارشناسی ارشد | ۱ |
۴ | - | - | ۴ | جمع |
پذیرفته شدن از طریق کنکور سراسری
ارائه مدارک مورد نیاز و مراجعه حضوری به دانشگاه
شهریه ثابت:
شهریه متغیر:
تمرکز اصلی دانشجویان روانشناسی تربیتی به مطالعه نحوه یادگیری افراد می پردازند.
در واقع این افراد در طول تحصیل با مباحثی مانند نتایح دانش آموزان، روند آموزش، تفاوت های فردی در یادگیری، اختلالات یادگیری، یادگیری تیزهوشان آشنا می شوند.
این شاخه از روانشناسی نه تنها شامل فرایند یادگیری اوایل کودکی و نوجوانی است بلکه شامل فرایندهای اجتماعی ، عاطفی و شناختی است که در طول کل زندگی در یادگیری دخیل هستند. رشته روانشناسی تربیتی شامل روانشناسی رشد، روانشناسی شخصیت و روانشناسی رفتاری هم می شود.
تلفن تماس: 31843000-023
پست الکترونیکی: info@adiban(dot)ac(dot)ir
کد پستی: 43112-35881
صندوق پستی: 179-35815
سمنان، گرمسار، ضلع شمالی جاده مشهد-تهران، بین پل هوایی و شهرک صنعتی گرمسار، موسسه آموزش عالی ادیبان
دسترسی سریع
پیوندها